دریافت جایزه و بونوس رایگان شروع بازی و ثبت نام

چرا بیت کوین ریخت؟

در  سال ۲۰۰۹ بود که معاملات اولیه بیت کوین آغاز شد و تا جایی جلو رفت که در سال ۲۰۱۷ در کمتر از یک سال ارزش آن از ۹۰۰ دلار به تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار رسید. پس از آن، آوازه این ارز دیجیتالی تقریبا ناشناخته به جایی رسید که اکنون بیت کوین ۴۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی را در اختیار گرفته است، اما در رابطه با این رمز ارزها باید به دو نکته قابل تأمل توجه کرد که به همان اندازه که رشد سریع آن معروف است ورود در آن نیز بسیار پر ریسک خواهد بود چراکه نوسان‌ها و ریزش‌هایی وجود دارد و در موارد مختلفی شاهد افت شدید آن می باشیم.

این طور که بیت کوین در جمعه گذشته از ۵۷ هزار دلار تا ۵۲ هزار دلار سقوط کرد. بسیاری از تحلیلگران حمایت ۵۲ هزار دلار را محدوده بسیار با اهمیتی در جهت روند صعودی بیت کوین می‌دیدند، ولی بعد از مدت کوتاهی بیت کوین به راحتی کانال ۵۲ هزار دلار را نیز از دست داد و با ریزش تقریباً ۱۲ هزار دلاری، در برخی صرافی‌ها وارد محدوده ۴۰ هزار دلار نیز شد. در همین مدت مشابه، اتریوم، دومین رمز ارز بزرگ بازار بر اساس ارزش بازار، با افت ۱۱۰۰ دلاری مواجه شد و حتی در محدوده ۳۵۰۰ دلار نیز ورود یافت.

علل ریزش ارزهای دیجیتال چیست؟

اما دلایل ورود ارزهای دیجیتال به این کانال سراشیبی چیست؟ تا مدتی قبل بسیاری از تحلیلگران، سیاست‌های تورمی جهانی به ویژه آمریکا را که حاصل شیوع جهانی ویروس کرونا بود مهم‌ترین عامل رشد بازارها به ویژه رمز ارزها می‌دانستند، اما اخیراً چنین به نظر می‌آید که با تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی آمریکا شرایط ارزهای دیجیتال هم متفاوت شده است. چنانچه فدرال رزرو سرعت چاپ پول، خود را کاهش دهد، دلار در برابر دیگر ارزها قدرتمندتر خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند در نهایت باعث افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و به دنبال آن کاهش قیمت بیت کوین و دیگر دارایی‌های پرخطر شود.

از طرفی هم به احتمال خیلی زیاد در کوتاه‌مدت، آمریکا برنامه افزایش نرخ بهره را در پیش داشته باشد که در راستای افزایش تمایل مردم به مصرف کمتر و پس‌انداز بیشتر در بانک‌ها است و از طریق کاهش تقاضا سطح عمومی قیمت‌ها پایین می‌آید. همین قضیه می‌تواند ریسک بازارهای مالی به خصوص رمز ارزها را افزایش دهد. گفتنی است که هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری انجام نگرفته، اما بعد از اتمام جلسه مربوط به آن سقوط بیت کوین و دیگر رمز ارزها آرام آرام شروع شد.

مورد تأثیرگذار دیگر، سویه جدید کرونا (امیکرون) ترس جدید جهانی از آن است به همین دلیل ایجاد چنین بحران‌هایی باعث می‌شود مردم دارایی خود را به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک مانند بیت کوین به طرف بازارهایی با ریسک کمتر وارد کنند. بر این اساس در همین چند روز نرخ طلا افزایشی و نرخ بیت کوین کاهشی بوده است، اما دلیل دیگری که برخی از منابع خبری آن را عامل ریزش ارزهای دیجیتال می‌دانند مقاومت چین در برابر رشد این بازار است. گفته می‌شود دولت چین به دنبال سرکوب بیشتر فعالیت‌های مرتبط با رمز ارزها است. یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی این کشور اخیراً گفته است که دولت برخورد با نسل جدید ارزهای دیجیتالی نظیر متاورس‌ها را تشدید خواهد کرد. این اولین باری نیست که چین مخالفت خود را در این حوزه ابراز می‌کند؛ آخرین بار حدود چند ماه پیش مایینگ را در این کشور ممنوع کرد که سبب شد بازار مدتی درگیر همین شوک شود.

«عباس آشتیانی» مدیرعامل انجمن بلاک چین ایراننیز در رابطه با دلایل ریزش رمز ارزها می‌گوید : نرخ بیکاری آمریکا روند نزولی خود را آغاز کرده و به اثبات رسانده و آغاز فعالیت صنعتی و رشد GDP در کشورهای توسعه یافته، همان‌طور که در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بودند، دلایلی خواهد بود که رشد بدون پشتوانه مقدار دلار جهانی و چاپ بی‌رویه پول روند کاهشی پیدا کرده و پشتوانه دلار آمریکا که بخشی از آن GDP و رشد اقتصادی آمریکاست، با افزایش GDP و کاهش نرخ بیکاری در ایالات‌متحده، منجر به افزایش ارزش دلار و کاهش بی‌رویه چاپ دلار شود که هر دو موضوع روی تمامی بازارها تأثیر منفی خواهد گذاشت و ارزش کالاها و سطح عمومی قیمت‌ها را دچار کاهش خواهد کرد.

به اعتقاد وی، تمامی این عوامل در کنار عامل سوم که برمی‌گردد به تحلیل تکنیکال بازارهای دیجیتال، منجر به سقوط شده است. دو پارامتر فعالیت کیف پول‌هایی که از قدیم دارای دارایی‌های دیجیتال بالای بیت کوین بودند و جابه‌جا کردن این دارایی‌ها نشانه‌ای از افزایش عرضه بود، دقیقه در زمانی که حجم مبادلات بیت کوین به عنوان شاخص دارایی‌های دیجیتال به حداقل خودش در دو هفته اخیر رسیده و بازار را در شرایط حساسی قرار داده بود. بنابراین بازار از این جهت با کوچک‌ترین عرضه سنگین می‌توانست دچار این ریزش شود که این اتفاق افتاد.

بیت کوین برای صعود نخست باید تثبیت شود

«بهنام سلطانی» کارشناس ارزهای دیجیتال در این باره به ایمنا می‌گوید: علت ریزش ارزهای دیجیتال در این چند روز گذشته را می‌توان در وهله نخست مخالفت چین و مخالفت کنگره آمریکا جست و جو کرد همچنین سویه امیکرون نیز عامل بسیار مهمی برای ترس مردم و خروج سرمایه‌ها از این بازار بوده است.

وی توضیح می‌دهد: چین از حدود یک سال قبل، مخالفت خود را با ارزهای دیجیتال اعلام کرده بود و چون این کشور در زمینهٔ این ارزها پیشگام است، اخبار منفی که از سوی آن نسبت به ارزهای دیجیتال، منتشر می‌شود قطعاً در شرایط بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار بوده و هست.

این کارشناس در ارتباط با تأثیر گرانی دلار بر ریزش رمز ارزها تصریح می‌کند: به هر حال ارزهای دیجیتال با دلار سنجیده می‌شود به این ترتیب یک سوی این نوع از ارزها مرتبط با دلار است همچنین شاخص جهانی دلار مطرح می‌شود که در زمان نوسان داشتن بر قیمت همه کالاها مؤثر است و طبیعتاً بر نرخ ارزهای دیجیتال هم تأثیر می‌گذارد البته نباید چنین تصور کرد که دلار تأثیر مستقیم بر ارز رمزها دارد به عبارتی نمی‌توان شاخص دلار را دلیل مهمی برای تعیین نرخ ارز دیجیتال دانست بلکه بیشتر نوسان ارزش ارزهای دیجیتال بر این مقوله تأثیرگذار است.

سلطانی در رابطه با آینده ارزهای دیجیتال می‌گوید: احتمالاً چند هفته‌ای در همین شرایط خواهیم بود و بدون تردید، بیت کوین برای بازگشت به شرایط صعودی باید بعضی قیمت‌ها را تثبیت کند. اولین قیمت تثبیت ۴۸ هزار دلار است و سپس اگر در حدود ۴۲ هزار دلار خود را در حدود یک هفته تثبیت کند می‌توان به این بازار خوش‌بین بود در صورتی که قیمت آن تثبیت شود و اخبار منفی و اتفاق دیگری نیافتد بیت کوین به روند صعودی باز می‌گردد. دیگر آلت کوین‌ها نیز که مدتی است از بازار عقب‌مانده مستعد افزایش قیمت‌های خوبی است.

فرصتی برای خریداران بیت کوین

همچنین «سعید یزدانی» کارشناس مالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه جمعه یکی از تلخ‌ترین روزهای بیت کوین بود، اظهار می‌کند: روند نزولی بیت کوین در این روز تا ۵۲ هزار دلار هم رسید و روز بعد دوباره ۱۰ هزار دلار دیگر افت داشت و البته مجدداً به ۴۷ هزار دلار بازگشت و اکنون هم در محدوده ۴۹ هزار دلار است.

وی می‌گوید: فعلاً بیت کوین به عنوان اولین و مشهورترین ارز دیجیتال و بعد از آن اتریوم به عنوان دومین ارز مشهور در روند ریزشی قرار گرفته و دیگر ارزهای دیجیتال هم به تبعیت از آن‌ها در مسیر اصلاحی قرار دارند به نظر می‌رسد در حال حاضر مهم‌ترین دلیل برای ریزش ناگهانی، خروج سرمایه‌ها از این بخش است زیرا با وجود اخباری مبنی بر مخالفت بر کشورها با ارزهای دیجیتال و شیوع سویه جدید کرونا عده‌ای ترجیح می‌دهند در بازار پرریسک سرمایه‌گذاری نکنند و اگر هم سرمایه‌ای دارند تا دیرتر نشده است آن را خارج کنند.

این کارشناس مالی می‌افزاید: به همین دلیل ارزهای دیجیتال به ویژه دو مورد اشاره شده که طرفداران بیشتری دارد به یک باره با افت روبرو شدند، گفتنی است که این شرایط برای حرفه‌ای‌های این نوع بازارها که ریسک‌پذیر بوده و سرمایه‌ای هم دارند فرصت خوبی است که خریدهای بیشتری را در اوج ارزانی انجام دهند به هر حال ورود سرمایه به این گونه بازارها پر ریسک بوده و بارها نسبت به این موضوع هشدار داده شده است.

یزدانی تأکید می‌کند: به هیچ وجه نمی‌توان عملکرد و پیشینه خوب یک بازار را الگویی برای آینده آن دانست چه بسا سرمایه‌ای را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده‌اید و سود آوری خوبی هم داشته است، اما نمی‌توان این انتظار را داشت که این سودآوری دائمی باشد با یک ریزش، ممکن است بخش زیادی از سودهای پیشین به زیان تبدیل شود که در این شرایط آگاهی و صبوری سرمایه‌گذار ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازی انفجار سیب بت sibbet بت 90 تک بت بدون فیلتر تخته نرد شرطی وین بت بت 365 تک بت تهران بت معتبرترین سایت بازی انفجار سایت بازی انفجار معتبر بازی انفجار بازی انفجار بازی انفجار بازی انفجار سئو و بهینه سازی فروش بکلینک طراحی سایت اصفهان چیتا بت سایت شرط بندی چیتا بت چیتا بت فارسی